eerste week Bonaire

09-09-2013 23:20
 
Nou, inmiddels een week op Bonaire. Eerste nachtreeks zit er weer op. Tis even wennen qua uren omdat je dienst hier tot 7 uur duurt en ik natuurlijk niet met de fiets ga, dus veelal ben je, na je overdracht om 6:45, al om 7 uur thuis. Winkels zijn nog niet open, dus dan maar naar bed. Gevolg: wel hetzelfde aantal uren slapen als in Nederland, maar om 14 uur al je bed uit zijn. Je avond is dan zo megalang en daarna moet je nog werken, dus daar moet ik ff een oplossing voor vinden. Over 1,5 wk weer de nacht in, kan ik er mooi iets op verzinnen. Komt goed.

Kwam van de week tijdens de nachtdienst slaperig m'n bed uit en deed m'n deur open, om vervolgens iets op veel pootjes naar binnen te zien glippen. Oh nee hè... Dus ik slaperig en wel bedenken hoe ik dit op ging lossen. Ik kon m, wat t ook was, ook niet meer vinden. Gelukkig was de buurvrouw thuis en ik vertel t r, waarop zij vraagt: wat voor kleur? Ik zeg: bruin, dus een kakkerlak kan t niet zijn, want die zijn zwart. Helaas, op Bonaire zijn er ook bruine kakkerlakken. WTF?!?! Wacht maar, ik heb een spuitbus zei ze toen. Dus zuster Kaper, net wakker, op handen en knieën door die hut heen op zoek naar die hufter want anders doe ik geen oog meer dicht! Na heel wat gevloek en getier, zat ie in een hoekje bij t gordijn. Ik heb m bewerkt met de spuitbus en vervolgens met een bezem naar buiten geslagen. Hij was minimaal meervoudig gehandicapt nu en wellicht prognose infaust. Tsja, had ie maar geen kakkerlak moeten worden. Nog geen wraakzuchtige familie van m gehad, dus das wel fijn. O ja, het varken waar ik vorige keer over schreef, is na dia de Bonaire niet meer gezien. We hebben er allemaal op gelet, maar we vrezen dat ie een intieme ontmoeting met een spit heeft gehad.... Daaaaag porky

Het is hier bij t appartement echt heerlijk. Het zwembad is super, want het is zo warm hier dat je af en toe gewoon echt ff t water in moet. Op de lokale buienradar die ze hier veel gebruiken, stond dat t 32 graden is nu en voelt als 41. Ik ken dat, net als de meeste Hollanders, alleen van: het is -6, maar door de straffe oostenwind voelt het aan als -18. Nou ik kan je vertellen, ook dit is redelijk heftig. Je zweet je t apelazarus en je moet dat maar gewoon accepteren, want je kunt er toch niets aan veranderen. Tempo Doeloe gaat me buiten t werk al redelijk goed af. Jaja echt waar!

Vanmorgen met de auto de zuidkant van t eiland verkend. Jeetje mina zeg wat is dat mooi. Aan de oostkant bij sorobon kust met veel stenen, veel wind en mooie opspattende golven, en als je je dan omdraait, zie je een natuurgebied wat over het algemeen een groot vogelgebied is, met in de verte de zoutpannen.De kleurcontrasten van het water zijn echt heel mooi, van azuurblauw zoals in de boekjes tot roze/rood bij de zoutwinningsfabriek. Ik heb wat foto's gemaakt die ik ook zal plaatsen, maar geloof dat de kleuren niet helemaal duidelijk zichtbaar zijn. Jee wat mooi. Ook langs de oude slavenhuisjes gereden aan de westkant en daar kom je ook langs het zoutwinningsgbied. Nu is dit zout niet voor consumptie(dat komt ingevlogen in potjes uit Nederland), maar ik denk dat je hier redelijk wat wegen mee kunt strooien. Tip??

Daarna via vliegveld doorgereden naar kralendijk. Tsja, je raakt hier toch alleen maar wegwijs door gewoon je auto te parkeren en ff stukkie te gaan lopen. Ik heb in ieder geval de drie bekendste kroegen gevonden: Karels, havanna en city café. Stappen is t hier niet echt geloof ik, maar ga eerdaags maar eens een keer naar de kroeg daar. Dat brengt me trouwens op een heel ander punt. Politie: whoehaha, nou die doen hier dus niets (zichtbaars). Geen snelheidscontroles, iedereen drinkt en rijdt hier, ook dat wordt geaccepteerd. Ik weet t niet hoor.... Al liep ik net wel langs een reclasseringskantoor, dus ze zullen denk wel iets doen...

Later meer!
Ayo