air-ambu

05-10-2013 03:13

Zo, een redelijk drukke week achter de rug met zowel werken als dingen daarnaast. Vorig weekend voor m’n laatste nachtdienst met een paar collega’s een hapje wezen eten op de boulevard. Er zijn inmiddels weer twee nieuwe collega’s aangekomen voor de SEH en het grappige is dat je merkt dat de dingen die je zelf een maandje geleden tijdens een etentje te horen kreeg over t eiland en het werk, je dat nu doorgeeft aan de nieuwe collega’s. Op die manier kwam ik er eigenlijk achter dat ik steeds meer begin te wennen en m’n plekkie begin te krijgen. Wat een ontzettend fijn gevoel is dat. Dat even terzijde. Na het etentje zijn we met z’n allen naar Karin Bloemen en Cor Bakker gegaan. Zij gaven hier een optreden bij beachbar Spice. De sfeer was echt super. Ik vond t een beetje het sfeertje van “beste zangers van Nederland”. Knus, gezellig, voetjes in t zand, klapstoeltjes op 1,5m van het podium. Dan komt Karin Bloemen op in zo’n welbekende jurk van haar, zo’n megading, tsja dan is t podium al gauw gevuld. Wat heb dat mens een strot!!! Fantastisch. Was een beetje combi van zingen en cabaret. Heb ook een beetje geschiedenisles gehad geloof ik, over de grote drie die in Carré hebben gestaan, zowel de mannen als de vrouwen: “langs het tuinpad van m’n vader” lukt me nog wel, maar bij Marlene Dietrich moet ik toch echt afhaken vrees is. Ze wisselde serieus heel goed af met lachen, gieren, brullen. Ik heb zo verschrikkelijk gelachen. Tsja het sprookje van Assepoester op z’n plat Jordanees met alle Amsterdamse verleidingen was echt hilarisch. Heerlijk dat ik zo vreselijk gelachen heb. En die Cor Bakker, jeetje mina wat is hij ook goed zeg. Echt een topavond gehad. Vlak voor het eind moest ik toch echt weg, want ja, tsss, ik ben hier natuurlijk niet voor niets. Op naar de arbeid!!

 

Van de week de eerste cursusdag gehad van de air ambulance. Van ’s morgens vroeg tot eind van de middag gesproken over de bestemmingen die er zijn, uitleg gehad over apparatuur en ‘s middags naar het vliegveld geweest. De drie bestemmingen waar op gevlogen wordt zijn Aruba, Curacao en Colombia (Medellin en Bogota), respectievelijk ong 20, 10 en 90 min vliegen. Les gehad met betrekking tot de monitor die gebruikt wordt en de Lucas (voor de niet zorggerelateerde mensen, dat is een hartmassage-apparaat welke je op je patiënt kunt bevestigen, zodat je je handen vrij hebt voor andere taken). Ook uitleg over het vliegtuig gehad en punten waar we op moeten letten tijdens, voor en na de vlucht. Daarna met z’n allen naar het vliegveld gegaan waar de piloot klaar stond om ons het vliegtuig van binnen en buiten te laten zien. Allereerst is ons geleerd hoe te communiceren met de ambulance-chauffeur om de ambu veilig bij het te vliegtuig te laten voorrijden, zonder de vleugel eraf te rijden etc. Een keer geprobeerd om de brancard op goede wijze vanuit de ambu in het vliegtuig te krijgen. Nou ik kan je zeggen: das nog een redelijke opgave, qua inschatting, sjouwen en plaatsing. Het vliegtuig is namelijk niet zo groot en niet alle patienten kunnen lopend oid het vliegtuig in. Denk dat het een kwestie van doen is om er een beetje handig in te worden. Komt vast wel goed. Piloot heeft ook een en ander verteld over veiligheidsprocedures. Tsja, want wat omhoog gaat, komt uiteindelijk ook weer naar beneden…..hoe dan ook…… Ook dat als we een duik maken, je niet je zwemvest om hoeft als we boven de bergen in Colombia hangen, want daar is toch geen water. Vond ik wel een goeie. Daar is over nagedacht. Nou zuks soort dingen dus. Het was echt een onwijs leuke dag met heel veel info en na doodgefikt te zijn op t vliegveld in onze air ambu-pakken, had ik nog ff een avonddienst. Ben hier natuurlijk niet om op m’n lauweren te rusten…. Zal wat foto’s van de dag bijvoegen. Was echt heel erg leuk en leerzaam. Nu nog een dag airport security en luchtvaartfysiologie en een dag CRM-technieken(nou dat moet simulatietechnisch wel goed zitten, net of ik thuis ben haha) en dan heb ik m’n certificaat om als eerste pleeg mee t mogen. Vanaf deze zondag sta ik regelmatig op de standbye lijst om mee te vliegen als extra, dus eerst maar eens kijken of ik die Learjet niet onderspuug van ellende…. Haha dat zou toch wat zijn.

Nou, nu maar even de kroeg in. Tsja, tis tenslotte weekend. De Regatta-week begint hier zondag. Hele week feest, varen, activiteiten. Nu maar even genieten, want ik heb nacht- en vliegdienst dan.

Ayo