pasen, Koningsdag en kerstham....... gewoon, omdat t kan

29-04-2014 02:13

De laatste maand is ingegaan. Nu in de nachtdienst, nog 2 en dan in mei nog 4 late en 3 nachten en dat was t dan…. Wel tussendoor nog training geven en vliegdiensten, dus zal nog wel frequent in FM zijn.

M’n vorige blog was eerste paasdag. In de week voorafgaand aan pasen had ik nog een vlucht naar Aruba. Aangezien onze dokter daar in de lobby van t ziekenhuis heel hard bon pasku riep naar de beveiliger, wat in onze ogen vrolijk kerstfeest was, hebben we aan de ambupleeg van Aruba eens gevraagd wat nu eigenlijk vrolijk pasen was in het papiamentu. Nou volgens hem was t bon pasku di webu of bon pasku grandi. Oke we hebben de dokter gezegd dat ie dus inderdaad wel een beetje gelijk had, maar dit natuurlijk nadat we echt niet meer bijkwamen van t lachen. Eenmaal terug op Bonaire hebben we t hier ook eens nagevraagd en het gangbare is dus gewoon: bon pasku. Das makkelijk te onthouden en volgens mij zeggen ze dat dus bij elke feestdag. Prima. Hebben de dokter niet meer gezegd dat ie dus helemaal gelijk had. Nee, t kan te gek ook…..

Met de pasen is het hier traditie dat je met je familie op t strand gaat kamperen. Net als in NL hebben de mensen hier ook 4 dagen vrij en begin van de week gaan ze al een beetje opstarten met pallets naar t strand brengen, plekken “reserveren” en de eerste opbouw. Over een flink aantal stranden staat het dan helemaal rammetje vol met Bonairiaanse families en nee, niet met z’n achten ofzo, nee gewoon met minimaal 30 man per familie. Ze gaan dan 3a4 dagen kamperen, eten, drinken, dansen en gezellig samen zijn. Hele vrolijke happening om te zien zo al die koepeltentjes, partytenten, pallets met zeilen erover. Geen gelazer maar gewoon gezellig. Er werd wel gewaarschuwd dat het in het ziekenhuis erg druk kon worden aangezien de drank rijkelijk vloeit, maar t was echt super rustig. Iedereen heeft dus lekker pasen kunnen vieren. Ik ben trouwens wel bij dat de pasen voorbij is, want dan zijn die choco-eitjes ook weer uit de schappen. Ik heb heel erg lang volgehouden om niet een zakje mee te nemen, maar uiteindelijk ben ik toch gezwicht en heb een zakje gehaald. Zegt de AH kassa-mevrouw tegen me: het zijn er twee voor de prijs van één hoor. Tsja, ben anders natuurlijk een dief van m’n eigen portemonnee, dus dat zakje ging ook mee….en op. Pffff niet handig als je alleen bent. Pukkel- en kiloknallertechnisch weer hopi veel spijt…

Nu de kerst toch even ter sprake is geweest: afgelopen december kregen we vanuit het ziekenhuis hier een kerstpakket. Echt helemaal top was dat. Nu wilde t feit dat een collega toen een ham besteld had. Bij gebrek aan fatsoenlijke (lees grote) oven, lag deze nog steeds diepgevroren bij hem in de vriezer. Nu wil het feit dat ik in dit huis echt zo’n joekeloeres van een oven heb. Jaja die hebben ze niet gejat!! Dus gistermiddag is een van de ambujongens hier thuis geweest om die ham te bereiden, alvorens ie in de oven kon. Vraagt ie aan me: hoe werkt die oven? Ja jeetje, weet ik veel… dus wij met die oven rommelen, schieten ineens de vlammen uit dat ding. Oh nou zuster Kaper is niet zo’n held, dus ik was er niet helemaal blij mee en gerust op. Loeiheet dat kreng. Wat zegt ie tegen me: ach, je hebt alle ramen en deuren toch openstaan en anders bellen we de brandweer. Neeee, dit meen je niet. Jawel dus. Gelukkig kwamen we erachter dat wanneer die oven op temperatuur is, de vlammen uitgaan en alleen weer aangaan als de temperatuur te laag wordt. Pfieuw, was een redelijke opluchting. Och och och, ik kan je vertellen dat na 2 uur in de oven we met een hele groep heerlijk hebben zitten smullen van de ham di pasku welke op Antilliaanse wijze klaar gemaakt was. Hopi dushi! Voor herhaling vatbaar! En ik weet nu hoe die oven werkt!!

Koningsdag wordt hier ook niet overgeslagen. Koningsnacht was net als alle andere vrijdagen in Cuba en Havana. Ik had standby dienst van het vliegen en lag dus redelijk op tijd te stuiteren in m’n bed van de spa rood, ook lekker. Tsja, dienst is dienst. Koningsdag was ik vrij en na een ochtendje sporten en bijkleuren op t strand zijn we met een hele groep naar het plaza resort van van der valk gegaan. Daar was een oranjefeest, nou ja oranje, dat viel wel mee. Ik moet toegeven dat ik ook niet in t oranje was, maar dat komt omdat ik alleen een oranje strandjurkje hier heb, maar vanwege t rolladegevoel heb ik die maar even overgeslagen… Daar wordt niemand blij van denk ik….. Dus wij met de hele bups daarheen. Spijkers in een boomstam hameren, verkleed op de foto, springkussen en touwtrekken. Doe ’s gek! Was weer gezellig. De muziek was zo van het foute uur van Q music getrokken en naarmate de avond vordert, is ook dat beregezellig. Zulke feestjes op t strand vieren, geeft een heel andere sfeer. Ik hou d’r van.

Drukke tijden komen eraan. Nicole komt langs. Jippie!!!!! Nog even m’n to do list afwerken. Collega die me op komt volgen komt komend weekend aan. En vooral veel tijd nemen om te genieten! Het gaat snel, maar dat mag de pret en gezelligheid niet drukken!

Ayo!