lekker hapje

20-10-2013 03:33

In het weekend met de heren van de SEH op pad geweest. De planning was om leguanensoep te gaan eten. Dus ik uit de dagdienst me als een malle omgejurkt en op naar de afgesproken plaats. Met z'n viertjes via de toeristische route op weg naar Rincon. We waren met twee ambulance verpleegkundigen, ravu en GGD Amsterdam(da's geloof ik een beetje vergelijkbaar met VU/AMC ;p ) en een ambulancechauffeur die van origine van Curaçao komt, maar hier al jaren werkt en woont, en zuster Kaper dan natuurlijk. Diverse stops gehad in Rincon, maar geen leguaan meer te krijgen. Hulptroepen via collega's van hier ingeschakeld, maar we waren te laat. Alle reeds ontleedde en voorbewerkte leguanen waren op. Ik had t iets anders begrepen, want ik dacht dat we ergens gewoon een bakkie soep gingen halen en niet dat we dat beest zelf ff gingen bereiden. Owkeee, nou anyway, dat feest is dus uitgesteld naar een later tijdstip. Ik vroeg me wel af waarom we , als we t dan toch zelf gingen fixen, dan niet zo'n beest uit de bosjes trokken, want je wordt hier doodgegooid met die beesten, ze zitten overal. Maar dat was volgens de heren bacterietechnisch niet zo'n heel goed idee, aangezien de leguanen die meer bij de bewoonde wereld zitten toch iets "viezer" van binnen zijn. Nou, dat leek me een duidelijk en overtuigend verhaal. Ook schijnt t hier trouwens zo te zijn dat je de geiten(daar is ook een redelijke overbevolking van), die geen merktekentje hebben, gewoon mag pakken en op mag eten. Nou prima afspraak lijkt me. Wij met de jeep toen maar een biertje gaan drinken in de kunuku arawak, een toeristische trekpleister waar ook erg veel locals komen om gezellig te dansen, iets te eten en samen te zijn. Het is een gedenkgebeuren van de oude arawak indianen die hier vroeger leefden en onder andere op de zoutpannen werkten. Aldaar een hap geitensoep genomen, viel me erg mee. Jaja, zuster "wat de boer niet kent, vreet ie niet" is hier met een soort inhaalslag bezig, dusssss. Lekker biertje gedronken en vervolgens weer de hort op. Richting de Seru Largu. De ambuplegen waren daar nog niet geweest, zij zijn hier nu ongeveer 3a4weken, dus ff de berg op gereden. Prachtig uitzicht heb je daar over heel Bonaire. Is ook een leuke plek om met z'n allen te gaan bbq-en of iets te gaan drinken. Is ook wel handig te weten dat als iemand zegt:ga je mee de Seru Largu op? Dat dat hetzelfde is als "brommers kieken". Bij de berg vandaan naar een lokaal eettentje, waar ik in m'n eentje echt niet zomaar heen zou gaan. Maar met die jongens prima. Het is een van die snacktentjes die je hier overal ziet. Een soort "Fred Kroket" of "de Hollandse friettent" , maar dan op z'n bonairiaans. Hier kun je die dingen die je bij ons in de snackbar ziet, dus ook niet halen. Een andere chauffeur was inmiddels ook aangehaakt, dus gezellig met z'n vijfjes. Het menu deze avond bestond uit: ingewandensoep, barracuda, gestoofde geit en karko(schelpdier). Dit alles met een beetje frietjes en rijst met bruine bonen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik 1 hap ingewandensoep voldoende vond, maar de rest was heerlijk!!!!! Ja, je leest t goed!!! Zuster"dat moet ik niet" raakt redelijk ingeburgerd hier!!!! Hahaha. T wordt nog eens wat met me!
Die jongens hier gaan ook vaak vissen, dus meteen afgesproken om dat eerdaags te gaan doen en dan savonds te gaan bbq-en. De mannen waren de volgende dag al vrij en zijn toen met z'n allen de zee op gegaan. Veel gevangen begreep ik en uit de appjes die voorbij kwamen begreep ik dat ze dikke vette pret gehad hebben. Ben benieuwd, volgende keer ben ik er bij!!!
Gisteravond was de full moon walk in Washington Slagbaai National Park. Met Nicole en Janny gewapend met een zaklantaarn die kant op gegaan. Het was dezelfde route als die ik met Rianne had gelopen (die eerste, niet die pokkeberg!!) maar nu dus relatief in t donker. Er was net iets te weinig maanlicht om t helemaal zonder zaklantaarn te lopen en de stekels van die cactussen op de grond zie je anders ook niet. Was een leuke wandeling met een bijzondere sfeer, maar toch vond ik de tocht mooier bij daglicht. Daarna nog bij een van die meiden thuis wat gedronken en toen voldaan naar huis gegaan. Een heerlijk warme douche genomen, want ik had t een beetje koud. Ja, ik lijk wat aan de warmte te gaan wennen, dus vind je t ook iets sneller fris 's avonds. Gedouched en wel in m'n huisje en toen bleek t pas 22 uur te zijn. Nog wat rondgevraagd of er nog iemand een borreltje ging doen in Kralendijk, maar op die app bleef t angstvallend stil. En dat op de vrijdag, de enige dag dat er gestapt kan worden op Bonaire!!! Nou, dan maar vroeg naar bed, had best een drukke week met diensten en vliegen. Lig ik net bijna in dromenland, pling! "Hè San, waar ben je? Wij gaan nu ff borrel doen!!" Tsja, wat nu?!? Ik lag ernstig lekker en was al bijna vertrokken. Pfffff nou oké dan. Hup eruit, aangejurkt en opgedirkt en hoppa!!!! De stad in! Was een gezellig nachtje! Redelijk op tijd weer thuis, maar toch ff eruit geweest. Nu een dagje chill en morgen weer aan de bak.
Ayo!