hoop gedaan!

14-11-2013 02:43

Wat vliegt de tijd toch. Bedacht me van de week dat ik weer ff wat moest gaan schrijven. Heb wederom een aantal leuke dingen gedaan!

De collega’s van Rianne van het AMC waren hier en met z’n allen plus nog wat nieuwe collega’s van de special en Nicole (inmiddels ex-buurvrouw en mede VUMC-er!!!) zijn we een dag met de Woodwind weggeweest. De Woodwind is een catamaran waar denk ik een mannetje of 25 op kan. Hiermee zijn we naar drie verschillende snorkelplaatsen gevaren. Een plek met schildpadden, een plek welke erg ondiep was en je vlak boven t koraal zwom en een iets diepere plek met veel mooie vissen en veel verschillend koraal. Werkelijk waar prachtig allemaal. 2 schildpadden gezien, 2 roggen en verder heel veel mooie, maar voor mij ondefinieerbare vissen. Ik heb een ontzettend leuke dag gehad en we hebben ook de foto’s besteld die onder water gemaakt waren. Op de foto’s zag ik ook nog Moby voorbij komen. Bij wat beter bestuderen kwam ik erachter dat ik dat zelf was……oeps, vrees dat die sportschool geen heel verkeerde actie is….. Heel confronterend…. We hebben allemaal een leuke dag gehad en zijn geëindigd bij de zeepaardjes die hier even verderop zitten. Heel bijzonder om te zien. Ik zal wat onderwaterfoto’s bijvoegen. Vrees alleen dat de foto’s van Moby ineens op wonderbaarlijke wijze verdwenen zijn…goh. Ik ben er ook achter gekomen dat ik t snorkelen erg leuk vind, maar ben d’r op een gegeven moment ook wel klaar mee. Ik heb, in tegenstelling tot velen hier, niet de onweerstaanbare behoefte om te gaan duiken. Vind die beesten op een afstand prima genoeg en hoef niet in de diepte af te zakken om me te laten verrassen door plots naar voren schietende murenes of iets dergelijks. Nee tis goed zo. Vind mezelf al heldhaftig genoeg hier. Maar ja, this is Bonaire, dus wie weet denk ik er volgende week anders over….haha nou denk t niet.

Ik heb van de week voor het eerst post gekregen!!! Een ontzettend superleuke kaart van Fem en de kids die nu pontificaal op de koelkast hangt!! Zo blij mee. Tis gewoon erg leuk om hier op die manier iets van “thuis” te krijgen. Ook heb ik m’n Verklaring van Rechtswege binnen met daarop “voor onbepaalde tijd”! Ik word dus niet als illegaal uitgezet. Geeft toch wat rust.

Afgelopen weekend zouden we met het ziekenhuis gaan paintballen. Zelfs zuster Kaper had zich opgegeven met als enige voorwaarde dat ik niet als enige van de special het konijnenpak aan zou moeten. Kijk ik zit toch al onder de plekken, dus en paar erbij moet ook wel kunnen, maar wat bleek: het was een druk sportief weekend van het ziekenhuis, dus paintbal ging helaas niet door. Pfieuw, stiekem toch wel prettig en daardoor een wat minder pijnlijk weekend! Het ziekenhuis heeft een softbal- en zaalvoetbalteam. Het gedeelte “zaal” in zaalvoetbal ben ik nog niet helemaal over uit, want t was toch echt buiten, maar volgens de heren heet dit zo, omdat de regels van zaalvoetbal gelden. Owkee, nou dat dus. Dat heldert de boel weer wat op. Anyway, vrijdag na m’n avonddienst richting het voetbalveld gegaan, helemaal gezellig. Fundashon heeft een fanatieke achterban die ook frequent van zich laat horen. Nu is m’n Papiamento in voetbaltermen nog niet zo hopi bon, maar aan intonatie en houding was een hoop af te lezen, hahaha. Geloof niet dat iedereen het overal mee eens was. Heerlijk dit! Iedereen komt met z’n pick-up truck met eten en grote, tsja hoe noem je die dingen, soort tapvaten met allerlei soorten drinkbare versnaperingen en zo ga je met z’n allen voetbal kijken. Eerste avond zijn ze glansrijk doorgekomen, was erg leuk. Daarna nog even de kroeg in geweest en redelijk op tijd t bedje in. Zaterdag even bij Karels een kopje koffie gedaan op de pier en heerlijk zitten beppen met Nicole. ’s Avonds weer richting voetbal. Er was ’s middags softbal en wat ik nog niet verteld heb, is dat je hier altijd rekening moet houden met t Bonairiaanse kwartiertje: je spreekt af om 20 uur en als je mazzel hebt is degene met wie je afgesproken hebt er om 20:15, maar ga maar uit van 20:30. Ik kreeg te horen dat voetbal zaterdag om 20:30 was, dus er werd al geappt: als je er 21uur bent is vroeg zat. Kom ik daar aan om 21uur, brave en op de klok kijkende Hollander die ik ben, helemaal niemand van t ziekenhuis. Hele gebeuren vol met Bonairianen, maar nergens een bekend gezicht. Owkeeee, nu kon ik twee dingen doen: 1 rechtsomkeert naar huis en toedeloe allemaal of 2 gewoon een polar bestellen, ertussen gaan zitten en denken: ik zie wel. Nou, heb voor t tweede gekozen en t beviel me prima. Uiteindelijk bleek dat t halve softbalteam ook t voetbalteam was en het softbalveld lag iets uit de route. Langzamerhand kwamen er vanaf 22uur wat bekenden aanlopen en uiteindelijk is de wedstrijd van 21 uur om 23:15 gespeeld. Tsja, want this is Bonaire, dus waar maken we ons druk om. Wederom glansrijk gewonnen met voetbal en dus door naar de kwartfinale zondag. Met softbal zijn ze die middag/avond tweede geworden, niet heel verkeerd lijkt me. Daarna naar huis en naar bed, want de wekker ging om 5:30. Rianne en d’r gezin vonden dat ze wel aan vakantie toe waren en die moesten naar de airport gebracht worden, want die zijn nu een weekje op Sint Maarten. Jaja, het leven is heel heel zwaar hier….Afgezet bij t vliegveld, naar huis en heerlijk nog even m’n bed in gedoken om vervolgens even in de chillmodus bij t zwembad te gaan liggen. Zondagavond richting de kwartfinale, wederom ruim te laat gespeeld, maar ook daar begin je aan te wennen. Helaas verloren, dus dat was een korte avond,helemaal toen t even begon te spetteren en als de Bonairianen dan gaan schuilen, kun je op je vingers natellen dat t gaat zeiken van de lucht, en inderdaad, binnen een minuut weer een megaplensbui. Ach, t droogt wel weer. Wat een leuk en sportief weekend!

Komend weekend krijgen we hoog bezoek hier. Willem en Maxima komen naar Bonaire. Zitten nu op Sint Maarten, morgen Saba en zaterdag dus hier. Ik hoor er redelijk weinig over moet ik zeggen. Nee Anneke P m’n Koningsdagzooi heb ik niet mee, haha, maar al die oranje bende kun je hier ook halen als je ff goed zoekt. Moet eerlijk zeggen dat t nog weinig leeft. De enige die je er over hoort zijn de “Nederlanders”, de Bonairianen hoor je er niet over, tenminste, ik heb ze er nog niet over gehoord. Ik ga zaterdag wel ff heen, vind t wel bijzonder. Zal foto’s proberen te maken, dus dan zien jullie die nog wel voorbij komen.

Gister trouwens t eerste cruiseschip van het seizoen hier. Zag m ‘s morgens liggen en toen ik voor m’n werk ff een foto wilde maken, was ie ineens weg?? Nou dan kijk je toch een beetje raar om haf 3 ‘s middags. Meestal liggen die dingen hier tot 18 uur. Zocht Hans Klok nog, maar ook die zag ik niet….. Gelukkig waren er meer mensen verbaasd over het vreemde tijdstip van vertrek. Maar desalniettemin, vandaag reed ik richting Kralendijk en wederom was er een flatgebouw(de Aida.de met 2400 mensen aan boord) aangemeerd. Heel raar om dat overal bovenuit te zien torenen. Heb wat foto’s gemaakt. Is ook wel weer heel grappig om t zien hoe, in dit geval, al die Duitsers met telelenzen, heuptasjes en keycords met een of ander pasje eraan over t eiland stiefelen. Hoe bedoel je toerist, hahaha. Vanavond met Nicole een bakkie koffie gaan doen bij Karels en gekeken naar hoe zo’n reus weer vertrekt. Binnen 20 minuten waren alle trossen los en ging hij richting Isla Margharita(aldus internet). Mooi gezicht hoor!!

Nou dit lijkt me wel weer een uitgebreid verhaal van de gebeurtenissen van de afgelopen twee weken. Ik heb de eerste berichten uit Nederland voorbij zien en horen komen over vorst, sneeuw, krabben en aanverwante artikelen. Ik zie hier in de winkels langzamerhand de pepernoten, chocoladeletters, kerstkransjes, kerstballen en –bomen liggen, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar echt nog helemaal niets mee heb en t ook wel een heel raar idee vind zo bij 30 graden. Ik wacht af hoe erg het hier gaat leven. De Sint komt hier trouwens op de 23ste aan, ook dat zal wel een hele happening zijn.

Wordt vervolgd!!!