eerste vlucht!!

17-10-2013 18:42

Op het moment dat ik dit schrijf, hang ik ergens boven de oceaan tussen Aruba en Colombia. M'n dag begon lekker op tijd vanmorgen. Half 6 eruit(lekker na je late dienst...maar hè, dit is wel gaaf!) en half 7 beginnen. Meegelopen met ervaren collega om te kijken hoe en wat er mee moet, klaargezet moet worden, waar moet je aan denken. Een cursusdag leer je veel van, maar als je daadwerkelijk gaat vliegen, daar leer je nog meer van. Patient meegenomen en op naar de airport. Daar alle spullen en iedereen installeren. Nou, kan je zeggen, das een hele klus. Vervolgens de lucht in met dus een ervaren collega en de anaesthesist en op naar Curacao. Daar de patient afleveren en door naar Colombia. Als je gewend bent alleen in van die grote jetsers te vliegen, nou dan is dit wel even anders. 2 toppiloten voorin, dus dat ging helemaal goed! Je voelt wel de wolken, t opstijgen/landen, t wiebelen en t draaien veel meer. Is even wennen, maar.....vooralsnog niet gespuugd of iets in die trant! Maar hè ik ben net onderweg. We gaan zo t Andes gebergte over. Foto's maken!!! Zijn nu op weg naar Medellin in Colombia om daar een patiënt op te halen die terug moet naar Bonaire. Ik heb m'n air ambu fleecevest mee want het schijnt daar nu herfst te zijn. Nu moet ik zeggen dat herfst daar zo tussen de 18-25graden is, aldus een collega. Nou ben benieuwd! Wel een gek idee hoor. Als zaans trutje, die tijdelijk op Bonaire woont, "even" naar Curaçao en door naar Colombia vliegen. Wat ben ik blij dat ik deze uitdaging, om naar Bonaire te gaan, met beide handen heb gegrepen! Maak zoveel dingen mee. Qua werk, mensen ontmoeten, bijzondere eetgewoontes(daar in een volgend stuk meer over). Ik had dit alles voor geen goud willen missen. Het piepje voor turbulentie gaat nu af, dus ik wacht rustig af wat er komen gaat. Kan toch nergens heen...
Nu een dag verder, want ik kan natuurlijk niet gaan zitten typen(wat een lekker ouderwets woord) met een patiënt aan boord en daarna had ik late dienst.
De aankomst op Medellin was prima. Je ziet een hoop dingen die je normaliter als gewone passagier niet ziet. Je neemt ook andere routes als je naar de airport loopt, want er zal soms toch even geplast moeten worden. De temperatuur was idd aardig lager in vergelijking met hier, dus t fleecevest mee was een goede tip. Patiënt ingeladen, nog even op de foto met de Colombiaanse crew(okeeee), dat schijnt daar altijd zo te gaan en hup weer richting Bonaire. Prima vlucht, mooie vergezichten, Venezuela onder andere. Zie foto's!! Terug in t ziekenhuis patiënt wegbrengen, spullen opruimen. Mijn collega moest weer doorvliegen naar Curaçao en ik werd afgelost om een avonddienst te gaan draaien. Uiteindelijk van 6:30-15:00 bezig geweest met vliegen en van 15:00-23:00 late dienst gedraaid. Was gister dus niet meer in staat om een verhaal te schrijven, vandaar vandaag verder gegaan. Was een superleuke ervaring. Nu op naar de volgende standby dienst en vlucht.
Zo dit was even een tussendoor verhaaltje, want t was zo leuk dat ik jullie dit niet wilde laten missen!